Uanset hvor meget man går op i biler, så er det aldrig helt let, at skulle vælge imellem alle de mange muligheder på markedet. Det kan tværtimod være endnu sværere, når man sådan virkeligt går op i biler. Jo mere man ved, jo mere kræsen plejer man nemlig også at blive. Hvis du ved at sæderne i en bestemt Peugeot er de lækreste du nogensinde har siddet i, at soltaget i en bestemt Toyota er designet smartere end noget andet, og at intet kommer op på siden af en tredje bils brændstofeffektivitet, jamen så står du i lidt af en svær situation. Du ved nøjagtigt hvad du godt kan lide, men der findes ikke en bil derude, der har det hele. Du er altså nødt til at gå på kompromis, hvis du skal gøre dig nogen forhåbninger om, at få købt dig en bil. Men det gør ondt at lave kompromiser: og det er her, hvor det virkeligt bliver svært, at skulle træffe et valg.
Man kan let bruge uger eller måneder på at overveje alle de forskellige muligheder. Jo længere tid der går, jo mere mærker man angsten vokse indeni. Man har virkeligt ikke lyst til at spilde sine penge på den forkerte bil. Men når nu perfektion er umuligt, hvad gør man så? Hvordan kommer man så tæt på som muligt?
Jeg har en strategi der har virket helt og aldeles fremragende for mig, hver eneste gang jeg har været på jagt efter en ny bil. Det hele bygger på et simpelt princip: ingen er verdensmestre i alting.
Tag et kig i Guinness rekordbog: den er fyldt med mennesker, der er fantastisk gode til alt imellem himmel og jord. Men hvis du nærstuderer rekorderne, så vil du se, at der er forskellige navne under stort set alle sammen. Ham der har bygget det højeste korthus i verden er ikke den samme, som har lavet flest armbøjninger. Hver rekord er sat af en person, der har lagt al sin fokus på at blive god til én bestemt ting.
Det samme gør sig gældende med biler: nogle ved alt om motoren, mens andre er eksperter når det kommer til bilens computer-teknologi eller hvad der skaber god komfort. Personligt er jeg den i min vennekreds, der går mest op i miljøet: og jeg ved derfor en masse om brændstofeffektivitet og filtre.
Jeg har en overfladisk forståelse af alt muligt andet om biler. Men min relative styrke må siges at være i det miljømæssige område. Men hvorfor træffe beslutninger på baggrund af kun én styrke? Jeg har jo en masse venner, der også går op i biler, og som har deres egne interesser.
Derfor er min strategi ganske enkelt at inddrage de 3 personer jeg kender, der hver især har de styrker, som jeg ikke selv har. Jeg finder 10-15 mulige biler ud fra min egen overfladiske forståelse kombineret med min personlige styrke, og beder så mine 3 venner om at koge mulighederne ned baseret på deres individuelle styrker. For mig blev resultatet den lækre VW touran som nok har været mit bedste bilkøb nogensinde. Det fortæller lidt om, hvor effektiv denne proces kan være!